Kurumsal

Bireysel

EN

"Dünyanın İlk Mizaç 
Merkezine Hoş Geldiniz"

Mizmer Bireysel Danışmanlık
mizmer

HAYDİ ŞİMDİDEN SINAV HAZIRLIKLARI YAPALIM!

Eğitim- öğretim yılının başlamasıyla birlikte göz açıp kapayıncaya kadar yaklaşan sınavlar da alarm vermeye başladı… “Sınav Kaygısı” öğrencilerimizin/çocuklarımızın rehberliğe en çok ihtiyaç duydukları konuların başında gelir. 

 

Tepeden tırnağa sınav kaygısı sarmış bir öğrencide nelerle karşılaşabilirsiniz;

 

 

    • Fiziksel Belirtiler;

Kalp atımının hızlanması, kaslarda gerginlik, ağız kuruluğu, terleme üşüme, mide bulantısı, kusma, karın ağrısı, baş dönmesi, sık idrara çıkma, yüz kızarması, el terlemesi vb.

 

    • Duygusal Belirtiler;

Gerginlik, sinirlilik, karamsarlık, korku (hata yapma, unutma, başarısız olma), endişe (sürenin yetmemesi, sınava yetişememe vb.), panik, güvensizlik, heyecan, öfke vb.

 

    • Bilişsel Belirtiler; 

Dalgınlık, unutkanlık, takıntılar, yetersizlik düşüncesi, kötümserlik, başarısızlık düşüncesi, kontrolü yitirme kaygısı, diğerleriyle kıyaslamak vb.

 

Yukarıda sayılan belirtiler, bir öğrencinin sınav kaygısı yaşadığının göstergesidir. Ancak çözüm, o öğrencinin genel olarak yaşama nasıl baktığı ve sınav kavramını yaşamında nereye oturttuğuyla doğrudan ilgilidir. Zira sınava yüklenen anlam, zihninde sınavla ilgili oluşturulan imaj, sınav sonrasına dair atıflar, elde edilebilecek kazanımlara verilen önem, öğrencinin yaşama bakışını belirleyen mizaç şifresini çözmekle mümkündür. 

Burada “Dokuz Tip Mizaç Modeli” nin sizlere vereceği, her bir mizaçtaki öğrencinizin yaşadığı sınav kaygısını kendi mizaçlarının dilinden okumak, yaşamlarındaki, duygularındaki ve düşüncelerindeki sınav kaygısı şifrelerine birlikte bakmaya ne dersiniz?

 

DTM1: Kusursuzluk Arayan Mizaç Tipi

 

Sınav kaygısı yaşıyorum çünkü;

“Ya hata yaparsam?”

“Eksiksiz yapmalıyım”

 

Sınav kaygısına verdiğim tepki; 

Aşırı gerginlik, sınavlarda süreyi etkin kullanamama, karın ve mide ağrıları

 

Temel nedeni;

Mükemmellik beklentisi

 

Kısa vadede neler yapabiliriz?

Gevşeme ve nefes egzersizleri

 

Uzun vadede neler yapabiliriz?

Soruları boş bırakma fazla zaman harcamadan geçme pratiği kazandırma,

Hata yapmak çok kötü bir şey değil, hata yapmanın sonucunda öğreneceğin şeyler de seni geliştirir”

 

DTM 2: Duyguları Hissetmeyi arayan Mizaç Tipi

 

Sınav kaygım var çünkü;

“Sınavdan iyi not alamazsam annemle/öğretmenimle bozuşacağız”, “Yakınlarımın bana olan sevgisini kaybedeceğim”

 

Sınav kaygısına verdiğim tepki; 

aşırı heyecan ve ağlama, ellerde titreme

 

Temel nedeni;

aile ve öğretmenin başarı beklentisi

 

Kısa vadede neler yapabiliriz?

Yakın temas, sevgi dolu ve sıcak ilişki, gevşeme egzersizleri

 

Uzun vadede neler yapabiliriz?

Duygusal dalgalanmalara takılmadan dikkati sınava odaklayabilme,

“Başarı senin geleceğin için önemli ancak senin sevilip sevilmemen bununla ilgili değil”

 

DTM 3: Hayran Olunacak Kendilik İmajı Arayan Mizaç Tipi

 

Sınav kaygım var çünkü;

Bu sınav; “hayatımı belirleyecek”, “ne kadar akıllı olduğumu gösterecek”,

“Sınavda başarılı olursam kendimi kanıtlamış olacağım”

 “Ancak başarılı olursam kendimi göstermiş olacağım”

“Başarısız olursam arkadaşlarım, öğretmenlerim ve ailemin gözünden düşeceğim”

 

Sınav kaygısına verdiğim tepki;

Durmadan ders çalışma, gerginlik, hırçınlık, ağlama ya da gülme ile duygusal boşalma yaşamak, diğerleriyle kendimi kıyaslamak

 

Temel nedeni;

Sınava aşırı anlam yükleme

 

Kısa vadede neler yapabiliriz?

Sınav öncesinde rahatlama egzersizleri

 

Uzun vadede neler yapabiliriz?

Başarısızlığa toleransını arttırmak, dinlenmeye de zaman ayırmak, sınav başarısını kişisel değeri olarak görmesini engellemek

 

DTM 4 : Duyguların Anlamını Arayan Mizaç Tipi

 

Sınav kaygım var çünkü;

Ben diğerleri gibi değilim, bu konular bana göre değil, zaten istemiyorum, yapamayacağım”

“Sınavda başarılı olmak niçin bu kadar önemli anlayamıyorum; sınava girmektense, kendimce bir ödev hazırlamayı tercih ederim”

“Sınav sırasında duygularım dikkatimin dağılmasına neden oluyor”

 

Sınav kaygısına verdiğim tepki;

Mutsuzluk, hırçınlık, kaçma, yalnızlaşma ya da hiç yalnız kalamama

 

Temel nedeni;

Yaşamdaki kısıtlayıcı ve kalıplayıcı unsurlara genel direnç hali, sınavı anlamsız bulma

 

Kısa vadede neler yapmalıyız?

Sıcak, anlayışlı ve sakin bir yaklaşım, anlaşıldığını hissetmek

“sınavları sınırlandırıcı ve anlamsız bulduğunu biliyorum ancak gelecekteki isteklerine ulaşmak için şimdi bu duraktan geçmen gerekiyor”

 

Uzun vadede neler yapmalıyız?

Sınavlarla ilgili anlamsızlık hissini anlamlı hedeflere dönüştürme

 

DTM 5 : Bilginin Anlamını Arayan Mizaç Tipi

 

Sınav kaygım var çünkü;

“Sınav sırasında öğretmenlerin çevremde gezinmesi ya da bana bakmalarından rahatsız oluyorum”

“Sınavdan düşük not alırsam arkadaşlarım bana bakacak, benimle alay edecek”

“Bu konuda yetkin değilim, bu konuyu öğrenmeye merak duymuyorum”

 

Sınav kaygısına verdiğim tepki;

Sınav dışı konulara yoğunlaşma, donup kalma.

 

Temel nedeni;

Derinlemesine öğrenememe kaygısı, daha fazla bilme ihtiyacı

Dikkatlerin üzerinde toplanması

 

Kısa vadede neler yapmalıyız?

Sınav konuları hakkında uzman olmayabilirsin, bu sorun değil.

Kimsenin dikkatini çekmeyeceği bir ortam oluşturma

 

Uzun vadede neler yapmalıyız?

İşlevsel bilgi kazanmasını destekleme

Sosyal beceri kazandırma

 

DTM 6: Entelektüel Dinginlik Arayan Mizaç Tipi

 

Sınav kaygım var çünkü;

Sınavda bildiklerimi hatırlayamazsam”, “Sınava tam olarak hazır değilim”,

“Ne kadar çok çalışırsam aklım o kadar çok karışıyor”,

“Geçen sınavda başarısız olmuştum, ne yaparsam yapayım bu sınavda da başarılı olamayacağım”,

“Bu sınavda başarısız olursam öğretmenlerim ve anne-babamı hayal kırıklığına uğratacağım”

 

Sınav kaygısına verdiğim tepki;

Ders çalışmayı tamamen bırakma, erteleme, uykuya ihtiyacımın artması, oyalanma, aşırı heyecanlanma, mide bulantısı, titreme

 

Temel nedeni;

Yetersiz hissetme, aile ve öğretmenlerin güvenini kaybetme kaygısı, olumsuza odaklanma

 

Kısa vadede neler yapmalıyız?

Deneme sınavları yapmak

Geçmiş başarıları hatırlatmak

 

Uzun vadede neler yapmalıyız?

Kaygıya değil sorulara odaklanma, pratik ve planlı çalışma alışkanlığı kazandırmak, güvendiği bir rehber ile çalışmak,

“başarılı olsan da olmasan da yanındayız ve sana güveniyoruz” desteğini sağlamak

 

DTM 7: Keşfetmenin Hazzını Arayan Mizaç Tipi

 

Sınav kaygım var çünkü;

“Sınavlar çok sıkıcıdır”

“Sınavdan başarısız olursam öğretmenler ya da anne-babam beni keyif aldığım pek çok şeyden mahrum bırakacak (internet kullanımımı kısıtlayacak, arkadaşlarımla daha az görüşmeme daha az izin verecek, çok istediğim konsere gitmeme izin vermeyecek vb.)”

 

Sınav kaygısına verdiğim tepki;

umursamama, kaçınma, son dakikaya bırakma, pratik çözümlere başvurma (kopya vb.)

 

Temel nedeni;

stresi tolere edememe

 

Kısa vadede neler yapmalıyız?

Sıkıntıya değil sınavlara dikkati verme

 

Uzun vadede neler yapmalıyız?

Dikkati sürdürme çalışmaları

Keyifli bir çalışma programı oluşturmak

 

DTM8: Mutlak Güç (Hakimiyet) Arayan Mizaç Tipi

 

Sınav kaygım var çünkü; 

 “Kaybedemem”

“Başarısız olursam insanlar benim yeteneğimden ve gücümden şüphe edecekler”

“Başarısız olursam küçük düşeceğim”

 

Sınav kaygısına verdiğim tepki;

Zihni odaklayamama

Harekete geçememe ve sınav esnasında bacaklarımı sallama ya da parmaklarımı masaya vurma

 

Temel nedeni;

Yenilgiye tahammülümün olmaması

 

Kısa vadede neler yapmalıyız?

Gevşeme ve nefes egzersizleri

 

Uzun vadede neler yapmalıyız?

Kısa vadelerde sonuçlara bölünmüş uzun dönemli hedef oluşturmak,

“ya hep ya hiç” anlayışını daha işlevsel hale getirmek

 

DTM 9: Duyumsal Konfor Arayan Mizaç Tipi

 

Sınav kaygım var çünkü;

“Bir sınava çalışırken arkadaşlarımın benden daha az zorlandıklarını ve benden daha akıllı olduklarını düşünüyorum”

“İçimden bir ses nasılsa başaramayacağım için boşuna uğraşmamamı söylüyor”,

“Bu sınavdan sonra her şey değişebilir”

“Düşük not alırsam sınıfta herkes benimle alay edecek ve ben çok utanacağım”

 

Sınav kaygısına verdiğim tepki;

Ders çalışmayı erteleme, terleme, mide-karın ağrısı, aşırı kaygı ve ağlama

 

Temel nedeni;

Kendimi hazır hissetmeme, kendime güvenememe, sınav çalışmalarının yarattığı duygulanımın günlük rutinimi bozması

 

Görüldüğü gibi sınav kaygısı genel olsa da her mizaç tipindeki öğrenci, bu sonuca farklı yollardan ulaşıyor. Bizlerin üstüne düşen her öğrencimizin mizacına göre gittiği yolu bilip ona nerelerden yol gösterebileceğimizi çözmek oluyor.

Öğrencileri kendi doğalarında/mizaçlarında bulunan haritaya göre harekete geçirmek gerek…